hop on - hop off

De dag van gisteren bestond voor ons uit shoppen en aan het einde van de dag is Onno nog gaan kitesurfen. Bo en ik zijn gaan relaxen op het appartement en in de avond zijn we heerlijk wezen eten bij het restaurant Fish Market in Big Bay. Onno heeft filmpjes gemaakt met zijn Go Pro en daar zijn bovenstaande foto’s uitgehaald om toch een beeld te krijgen.

Voor vandaag hadden we op de planning de Tafelberg op in combinatie met de hop on - hop off bus. Maar we werden wakker met veel wind en zagen online dat de Tafelberg dicht was. Erg jammer omdat Bo dit op haar to do lijstje heeft staan. Na wat wikken en wegen besloten we om naar de Waterfront te rijden, daar te ontbijten en dan een andere route te nemen van de hop on hop off bus. Dan gaan we kijken of het woensdag nog gaat lukken om de berg op te gaan. Na het ontbijt wilde we de ticket kopen voor de bus en tot onze grote verbazing was de Tafelberg net open gegaan omdat het weer veilig was om de berg op te gaan. Dus hebben we de rode lijn genomen.

Om een goed beeld te schetsen van onze tour zal ik proberen op mer stop iets te vertellen waar we gestaan hebben. Te beginnen bij stop 2. De open bus bracht ons naar de haven van Kaapstad. Daar zijn veel scheepswerven en daar is ook de boot naar Robbeneiland. Daar waar Nelson Mandela lang gevangen heeft gezeten.

Stop 3 brengt ons in het zakendistrict van Kaapstad. Hier staan inmens grote gebouwen. Veel grote bedrijven zoals Absa, Vodafone etc zijn hier gevestigd maar ook veel hotels kun je hier vinden.

Stop 4 is de Heerengracht. Vroeger liep hier ook water maar dat is er nu niet meer te vinden. Heerengracht kenmerkt zich nu met standbeelden en is de overgang naar de oude stad.

De vijfde stop brengt ons in het middelpunt van het oude uitgaanscentrum van Kaapstad. Adderleystreet kenmerkt zich met oude herenhuizen en ligt vlak tegen het kleurrijke Bo-Kaap aan. Vanuit de bus was dat moeilijk te fotograferen maar heb een poging gedaan.

De zesde stop is op Kloofnek road. Hier staat een kerkje langs de kant van de weg en heel veel mooie bloemenpracht en is de laatste stop voor onze hoofddoel van de dag: de Tafelberg.

En dan komen we eindelijk bij de Tafelberg aan. Een van de zeven natuur wonders van de wereld. De tafelberg is plat aan de bovenkant en 1086 meter hoog. De lengte van deze berg is maar liefst 3 kilometer. In heel Kaapstad kun je deze berg zien. Je kunt met een kabelbaan naar boven. Toen we aankwamen stond er een flinke rij wachtende. Dus aangesloten in de rij en uiteindelijk na ongeveer 50 minuten wachten konden we naar boven. Voor Onno en mij de derde keer maar voor Bo de eerste keer. Het was weer geweldig. Hieronder een grote selectie foto’s van wat we gezien hebben.

Wat een ervaring. Eenmaal weer beneden zijn we verder gegaan in de bus naar stop 8 en dat is Camspbay. Daar waren we van de week ook al. Krijg een beetje als je langs deze kust rijdt het gevoel dat je op de Franse Riviera bent.

De volgende stops zijn langs de kust zoals Clifton Beach en Seapoint. Tijdens de hele vakantie fantaseren Bo en Onno er flink op los. De 30 miljoen die ze fictief in de loterij hebben gewonnen hebben ze geloof ik al uitgegeven aan huizen en auto’s.

De laatste stop was Greenpoint. Hier heb je een oude vuurtoren staan en kun je het voetbal stadion zien dat voor het WK 2010 is gebouwd. Die heb je natuurlijk ook vanaf de Tafelberg kunnen bewonderen.

Eenmaal terug op de Waterfront zijn we richting Blouberg gereden. Er staat een zeer harde wind en Onno kon kiten. Helaas waren we voor 4 uur thuis en was de loadshedding nog aan de gang. Dus 14 trappen omhoog lopen. Vanavond gaan we bij de foodcourt eten van de Canal Walk. Morgen gaan we de laatste 2 dingen.  Die op het to do lijstje staan van Bo afwerken. Naar Capepoint en Chapmans Peakdrive rijden. En in de avond gaan we wild eten op de Waterfront. Dat verslag is morgen weer te lezen.